Victoria Fischer M.A.
Research Associate
Victoria Fischer M.A.
5.006
Kaiserplatz 7-9
53113 Bonn
- seit 04/2021 Wissenschaftliche Mitarbeiterin bei Prof. Dr. Christine Krüger
- 12/2019-03/2021 Mitarbeiterin im Büro für Museumsplanung und Ausstellungsgestaltung Duncan McCauley, Berlin
- 09/2018-09/2019 M.A. Public History an der University of York, England
- 09/2015-05/2016 Auslandsaufenthalt an der University of Stirling, Schottland Studienschwerpunkte: Geschichte Schottlands und englische Literatur
- 10/2013-07/2018 B.A. Kultur und Medien mit den Teilstudiengängen Geschichte und English and American Studies an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt
- Proseminar: 'Proletarier aller Länder, vereinigt Euch!' Arbeiter:innen und die soziale Frage in Europa 1848-1914 (WiSe 2024/25)
- Übung: Geschlechtergeschichte(n) im Wandel der Zeit (SoSe 2024)
- Proseminar: Frauenbewegungen des 19. Jahrhunderts in transnationaler Perspektive (WiSe 2023/24)
- Übung: German Culture and Industries in the Context of International Exhibitions between 1850 and 1918 (SoSe 2023)
- Übung: Geschichte im Stadtbild – Institutionen, Methoden, Berufe (SoSe 2023)
- Proseminar: Gesellschaftsstrukturen im Wandel des Industriellen Zeitalters (WiSe 2022/23)
- Übung: Kulturerbe, Nation und Öffentlichkeit – Museen und Geschichtskultur im 19. Jahrhundert (SoSe 2022)
- Proseminar: Getrennte Sphären oder gemeinsame Wirkungsbereiche? Geschlechterrollen im Großbritannien des 19. Jahrhunderts (WiSe 2021/22)
- Übung: History goes Public – Formen von Geschichtsdarstellung in der Öffentlichkeit (SoSe 2021)
Exhibitions by and for women in the 19th century that are not placed in the context of world exhibitions have been studied only sporadically and almost exclusively in national contexts. This renders an important means of communication for the dissemination of modern, emancipatory ideas and conceptions almost entirely unnoticed. The dissertation project addresses the significance of such exhibitions in a transnational context as a medium through which women could take a public stand and advocate for their concerns. Following on from this, the significance of such connections for emancipatory interests outside the organised women's movements will be illuminated. Against this backdrop, German and British exhibitions will be examined, revealing a central layer of the close cultural ties between Britain and the German Empire. The exhibitions considered, which were largely developed and realised by women towards the end of the 19th century, interpret and present the subject of female (paid) labour in multiple ways. On this basis, in a second step, networks of individual and collective actors are analysed to illustrate the emergence of an expanded scope for action.